Storytelling – czym jest i jak za jego pomocą przyciągnąć klientów?

storytelling

Emocjonujące wydarzenia, ciekawe historie czy też możliwość utożsamienia się z bohaterem danej opowieści powoduje, że jej odbiorca będzie czekał z niecierpliwością na dalszy ciąg narracji oraz chętniej kupował związane z treścią produkty lub usługi. Dlaczego więc nie wykorzystać opowiadania historii, czyli tzw. storytellingu, w marketingu, budując tym samym silną relację konsumenta z marką?

Storytelling – co to jest?

Storytelling to najprościej ujmując opowiadanie historii. Jeśli mamy na myśli konkretnie storytelling w marketingu, to należy dodać, iż tworzone treści muszą być w jakiś sposób związane z daną marką –  powinny opowiadać o niej samej lub konkretnych produktach, ukazywać je w dobrym świetle i przedstawiać w ciekawy sposób, a ponadto angażować odbiorcę do podjęcia konkretnych działań. Znakomitym zabiegiem często stosowanym przez marki jest stworzenie fikcyjnej postaci, która jest swego rodzaju reprezentantem firmy.

Wyróżnia się także digital storytelling, czyli również opowiadanie historii, ale przy użyciu nowych technologii i mediów. Strategia ta wykorzystywana jest m.in. w podcastach, aplikacjach mobilnych, a także na blogach, stronach internetowych i mediach społecznościowych poprzez publikację zdjęć, filmów i muzyki. Więcej o storytellingu znajdziesz na: https://sempai.pl/blog/czym-jest-storytelling-w-content-marketingu-poznaj-sile-opowiesci/

Cechy dobrego storytellingu

Aby storytelling w marketingu faktycznie stał się efektywny, powinien wyróżniać się następującymi cechami:

  • opowieść powinna budować więź pomiędzy marką a konsumentem, wzbudzać zaufanie i gwarantować autentyczność
  • przekazywane treści powinny wpływać na emocje odbiorcy
  • wykorzystanie wyżej wspomnianego głównego bohatera, który będzie towarzyszył klientowi przez wszystkie historie, to znakomity sposób na jeszcze większe zacieśnienie relacji
  • historia musi wciągać, angażować i przykuwać uwagę odbiorcy, a zatem dobrze byłoby, gdyby pojawiały się w niej liczne, niespodziewane zwroty akcji; świetnym sposobem jest wykorzystanie motywu walki z przeciwnikiem lub przeszkodą – sprawi to, że słuchacz będzie chciał dotrwać do końca opowieści