Czym jest analityka internetowa i dlaczego jest potrzebna?

W dzisiejszych realiach, kiedy niemal każda firma ma swoją stronę internetową, nie wystarczy tylko stworzyć własną i umieścić na niej katalog produktów. Konieczne jest promowanie go, rozwiązywanie problemów technicznych i regularne monitorowanie statystyk, optymalizując zasoby dla zadań biznesowych.

Aby dowiedzieć się, jak dobrze sprzedaje się strona i czy stosowane metody promocji są skuteczne, eksperci zwracają się do agencji Sempai w sprawie analityki internetowej. Podpowiadamy, czym jest i jak inteligentnie wykorzystać istniejące narzędzia.

Czym jest analityka internetowa i dlaczego jej potrzebujesz?

Analityka to zestaw narzędzi, który pozwala ocenić i przeanalizować, jak skutecznie działa promocja. Pomaga określić docelową grupę odbiorców zasobu, gromadzić i badać dane o użytkownikach i ich zachowaniach na stronie. Następnie, na podstawie tej analizy, możliwe jest podjęcie skutecznych działań w celu optymalizacji i ulepszenia strony, jej funkcjonalności, poprawy jakości projektu, użyteczności i treści.

Narzędzia analityki internetowej pozwalają nie tylko na ocenę bieżącej sytuacji, ale także na śledzenie przydatności wprowadzonych zmian i wybranych metod promocji. Ich umiejętne wykorzystanie pozwala obniżyć koszty optymalizacji zasobu, uzyskać większy zysk oraz uczynić stronę bardziej przyjazną i zrozumiałą dla użytkowników.

Analityka może być również wykorzystywana do obiektywnej oceny wielkości ruchu, do wyszukiwania i eliminowania błędów technicznych na stronie, w tym w kodzie. Ponadto można wybrać najbardziej dochodowe źródła ruchu, obniżyć cenę docelowego działania oraz uzyskać poprawny i kompletny portret swojej grupy docelowej.

Rodzaje analityki internetowej

Istnieją dwa rodzaje analityki — standardowa (zwana też klasyczną) i end-to-end.

Obiektem standardowej (klasycznej) analityki internetowej jest strona internetowa. Częściej mówiąc o badaniach stron internetowych, mają na myśli klasyczną lub standardową analitykę internetową. Aby zebrać niezbędne dane, liczniki Google Analytics lub inne są „przykręcane” do zasobu — kodu JavaScript, który jest umieszczany na analizowanych stronach.

Specjaliści używają również analizatorów logów w celu uzyskania i przechowywania informacji o odwiedzinach. Ten rodzaj analizy pozwala w pełni przeskanować zasób, uzyskać informacje o użytkownikach, źródłach ruchu i z powodu jakich blokad przepływ użytkowników jest ustalony.

End-to-end analiza pomaga śledzić ścieżkę odbiorców docelowych od kliknięcia reklamy do docelowego działania (zakup produktu, wypełnienie formularza, prośba o oddzwonienie, i tak dalej). W tego typu analizie specjalista wchodzi w buty użytkownika i podąża jego ścieżką. End-to-end analityka zbiera i analizuje dane z kont reklamowych, systemów analitycznych i systemów CRM w sposób zagregowany. Dogłębne badanie zachowań grupy docelowej i jej zainteresowań pozwala na zbudowanie strategii promocji, która zapewni znaczący wzrost naturalnego ruchu.

Zazwyczaj obie metody analityki internetowej są stosowane w połączeniu, aby uzyskać bardziej obiektywne wyniki analizy.