Czym jest i jak policzyć CPA?

CPA to skrót, który z pewnością jest świetnie znany w różnorodnych środowiskach marketingowych. Jak wiadomo, w obecnych czasach dosłownie wszystko jest uzależnione od działań podejmowanych w sieci. Mowa tu nie tylko o standardowych działaniach związanych z promocją firmy, ale także o wszelakich zabiegach które mają sprawić, że będzie ona osiągała wysokie pozycji np. w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Jednocześnie liczą się także koszty działań promocyjnych, które muszą zmieścić się w określonym budżecie. Wobec tego, czym jest CPA i jak można policzyć ten wskaźnik?

Czym jest CPA czyli Cost Per Action?

CPA to – jak łatwo można się domyślić – skrót utworzony od pierwszych liter angielskich słów Cost Per Action. W wolnym tłumaczeniu na język polski można powiedzieć, że są to koszty działań i – niestety – są one często błędnie interpretowane przez osoby związane z marketingowym środowiskiem. Tak więc czym dokładnie jest CPA? Otóż najprościej można powiedzieć, że jest to nic innego jak jeden z modeli pomiaru, a także wyceny w odniesieniu do reklam internetowych. Rozliczenie na zasadzie CPA jest banalnie proste, więc nawet przeciętny, początkujący marketera nie powinien mieć z tym większego problemu. Zapłata na następuje w momencie, kiedy odbiorca reklamy – użytkownik/internauta – wykona w związku z nią określone działanie. Może być to np. obejrzenie około 5 – 10 sekund materiału wideo lub po prostu kliknięcie w link przekierowujący do strony sponsora.

Jak można policzyć CPA

Dla przeciętnej firmy, która decyduje się na wybranie konkretnego modelu rozliczeniowego – przypomnijmy, że Google Ads oferuje różne systemy rozliczania reklam, a CPA jest jednym z nich – najważniejsza jest finalna wysokość kosztów. Każde z przedsiębiorstw ma określony budżet, jaki przeznaczony jest na działania promocyjne i z pewnością nikt z nas nie chce tego określonego budżetu przeoczyć. Wobec tego całkowity koszt kampania reklamowej – w modelu CPA – należy podzielić przez liczbę mierzonych działań. Działaniami mogą być np. zapisy do newslettera lub po prostu kliknięcie przycisku subskrybuj. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać o tym, że koszt kampanii marketingowej w modelu CPA zawsze będzie nieco wyższy, niż np. finalny koszt rozliczenia w modelu CPC, gdzie brana jest pod uwagę jedynie ilość kliknięć w reklamę.

Jakie są zalety modelu rozliczeniowego CPA?

Model CPA – jaki proponuje nam celem rozliczenia Google Ads – faktycznie może się wiązać z nieco wyższymi kosztami, jednak pod żadnym pozorem nie powinno to zniechęcić przedsiębiorców i osób związanych z marketingiem internetowym. Dlaczego? Otóż rozliczenie w modelu CPA to o wiele mniejsze ryzyko dla samego reklamodawcy. Płaci on bowiem za wykonanie działania – zapłata obowiązuje np. za dostanie leada, sprzedanie produktu, czy zyskanie nowych subskrybentów. Takie działania są mierzalne, a same kliknięcia w reklamę nie kosztują w tym modelu zupełnie nic. Jest to więc korzystny model rozliczania działań marketingowych – więcej o CPA przeczytasz w artykule na blogu.